I’ve always found British art of the Charles Saatchi YBA (Young British Artists) generation quite boring, and when I started this blog I decided to make a point not to ever write about or even name certain artists of this generation that have been written about enough already. So I won’t name that artist that you’re thinking about right now. To be fair though, that generation of British artists actually does include some talented creators who were just lucky or unlucky enough to belong to the same generation and to sometimes be put in the same bag; I’m thinking of Rachel Whiteread for example and especially Tacita Dean, whose work I admire a lot.

Sarah Lucas is difficult to classify though; she was at the forefront of YBA art in the 1990′s and just when some of these artists decided to put all their efforts into marketing and becoming millionaires, sarah Lucas stepped back and went to work in a studio somewhere in rural England. Over the last decade the few encounters that I’ve had with her work have gradually made me change my mind on the kind of artist she is. Now I’m pretty much won over and believe that Lucas is actually a sculptor in the full sense of the word; somebody who expresses ideas by choosing, working on, and arranging materials in space. This may sound a little obvious but there aren’t so many true sculptors left in the world. Lucas uses al kinds of objects and materials found in day to day existence and brings them to life in your imagination by hooking them up with the British tradition of witty social criticism that has its roots in William Hogarth and the likes.

 

 

 

sarah_lucas_stockings_sculpture

Sarah Lucas, Nud Cycladic. Image: www.friezeartfair.com

 

 

 

El arte británico de la generación YBA (Young British Artists) de Charles Saatchi siempre me ha parecido bastante aburrido, y cuando inicié este blog decidí hacer un esfuerzo para no hablar nunca, ni siquiera nombrar, de ciertos artistas de esta generación de los que ya se ha hablado suficiente. Así que no nombraré a ese artista en el que estás pensando ahora mismo. No obstante creo que es justo reconocer que es una generación que incluye algunos creadores de talento que simplemente tuvieron la suerte o la mala suerte de pertenecer a la misma quinta y que se les metiera en el mismo saco; estoy pensando en Rachel Whiteread por ejemplo y sobre todo en Tacita Dean cuya obra admiro mucho.

Pero Sarah Lucas es difícil de clasificar; estuvo en la primera fila del arte YBA en los 90 y justo cuando algunos de estos artistas decidieron dedicar todos sus esfuerzos al marketing y a hacerse millonarios, Sarah Lucas dio un paso atrás y se marchó a trabajar a un estudio de la Inglaterra rural. A lo largo de la última década los esporádicos encuentros que he tenido con su obra me han hecho cambiar gradualmente de parecer sobre el tipo de artista que es. Ahora ya me tiene conquistado y tengo claro que Lucas es de hecho una escultora en el sentido pleno de la palabra; expresa ideas mediante la selección, manipulación y ordenamiento de materiales en el espacio. Esto puede sonar un poco obvio pero es que ya no quedan tantos escultores en el mundo. Lucas utiliza todo tipo de objetos y materiales hallados en la existencia diaria y los dota de vida en tu imaginación enlazándolos con la tradición británica de una ácida crítica social que hunde sus raíces en William Hogarth y demás.

 

 

 

 

sarah_lucas_chairs

Sarah Lucas, The Old Couple. Image: www.contemporaryartdaily.com

 

 

sara_lucas_al_natural

Sarah Lucas, Au Naturel. Image: www.saatchigallery.com

 

 

 

sarah_lucas_escultura

Sarah Lucas, Fuck Destiny. Image: www.artlies.org