The way art and art theory relate to each other is complex and sometimes artificial. I often have the feeling that a complete divorce has taken place, and that it’s time for art theory to move out and get a flat of its own. I was thrilled to find the following words by Richter:

 

“Theory has nothing to do with a work of art. Pictures which are interpretable, and which contain a meaning, are bad pictures. A picture presents itself as the Unmanageable, the Illogical, the Meaningless. It demonstrates the endless multiplicity of aspects; it takes away our certainty, because it deprives a thing of its meaning and its name.”

Gerhard Richter

 

 

I found this quote in Gerhard Richter: Writings 1961 – 2007, which you can order a copy of here

 

 


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 Gerhard Richter at work in his Studio. Image: www.atelierlog.blogspot.com

 

 


El modo en que el arte y la teoría del arte se relacionan la una con la otra es compleja y a veces artificial. A menudo tengo la sensación de que se ha producido un divorcio, y que ha llegado la hora de que la teoría del arte se busque un piso para ella sola. Me emocionó encontrarme las siguientes palabras de Richter:

 

“La teoría no tiene nada que ver con una obra de arte. Las pinturas que son interpretables, y que contienen un significado, son malas pinturas. Una pintura se presenta a sí misma como lo incontrolable, lo ilógico, lo que no tiene significado. Demuestra la infinitud en la multiplicidad de los aspectos; nos quita la certeza, por que priva a una cosa de su significado y su nombre.”

Gerhard Richter

 

Traducido del inglés por Simon Zabell



 

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Gerhard Richter, Abstraktes Bild (Abstract Painting, 871-1). Image: www.artmarketmonitor.com