“I often think of my paintings as a form of image kit or perhaps as jigsaw puzzles, which offer components of paintings as clues pointing the viewer, not to a finished narrative (as when the last piece of a jigsaw puzzle completes the picture of Notre Dame), but rather to a self-awareness of how one construes a painting.
Throughout, I try to put things in non-normal relationships with one another. Why is a biomorphic form sitting on a flat patterned ground? Why does that neutral pattern suggest deep space? Does a certain pattern provide an interior or a landscape for a form to inhabit?
I also seek to thwart the potential narrative by making the viewer aware of paint and its physical properties. Paint has a peculiar capacity to become a locus for an experience of the actual, the concrete, in opposition to the depicted, the imagined.”

 

Jonathan Lasker
“Image Kit”, 1986

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I took this quote from the book Lasker (Demetrio Paparoni, Alberico Cetti Serbelloni Editore, 2002), as far as I know the best available book on the paintings and writings of this artist. You can order a copy here



lasker_quoteJonathan Lasker, “When Dreams Work”, 1992
Image: www.abstractcritical.com

 

“A menudo pienso en mis pinturas como una especie de ‘kit’ para construir imágenes o quizás como rompecabezas, que ofrecen componentes de pinturas como pistas que direccionan al espectador, no hacia una narrativa acabada (como cuando la última pieza de un rompecabezas completa la imagen de Notre Dame) sino más bien hacia una auto-consciencia sobre cómo ha de analizar una pintura.
A lo largo, intento poner cosas con relaciones no normales entre si. ¿Por qué una forma biomórfica descansa sobre un plano fondo estampado? ¿por qué ese estampado neutral sugiere un espacio profundo? ¿Un estampado concreto ofrece un interior o un paisaje para ser habitado por una forma?
También busco frustrar el potencial narrativo haciendo al espectador consciente de la pintura y sus propiedades físicas. La pintura tiene una peculiar capacidad para convertirse en un lugar para la experiencia de lo existente, lo concreto, en oposición a lo representado, lo imaginado.”

 

Jonathan Lasker
“Image Kit”, 1986, incluído en: Lasker, Demetrio Paparoni, Alberico Cetti Serbelloni Editore, 2002

Traducido del inglés por Simon Zabell