“What I like about performance is that the work is impermanent and the emphasis is in the communication and direct rapport or interaction with the audience without the mediation of an art object. Afterwards, it’s all dismantled and all that remains is a memory in the mind of the spectator. This is how things are in life: they come and go and the memory fades or gets transformed in time by people according to their own experience and background and what they bring to it and how they interpret it.

So I was really attracted to this challenge or critique of conventional art forms, and to the subversive element in performance. But I’m still aware that even with this kind of work there’s still the mediation of the institution and this is becoming more and more the case since performance has become legitimized by the art world.”

 

Mona Hatoum

 

 

This quote is from Mona Hatoum (Phaidon Books), which you can buy a copy of here

 

 

Mona Hatoum performing "Look, no body!", 1981

Mona Hatoum performing “Look, no body!”, 1981. Image: www.artasiapacific.com

 

 

 

“Lo que me gusta de la performance es que el trabajo no es permanente y el énfasis está en la comunicación y el entendimiento directo o la interacción con el público sin la mediación de un objeto de arte. Después, todo se desmantela y lo único que permanece es un recuerdo en la mente del espectador. Así son las cosas en la vida: vienen y van y el recuerdo palidece o es transformado con el tiempo por la gente dependiendo de sus propias experiencias y bagaje y lo que traen en él y cómo lo interpretan.

Así que me atraía realmente este reto o crítica a las formas convencionales del arte y el elemento subversivo de la performance. Pero soy consciente de que incluso en este tipo de obra aún está la mediación de la institución, y este está siendo cada vez más el caso desde que la performance ha sido legitimado por el mundo del arte.”

 

Mona Hatoum

Traducido del inglés por Simon Zabell