I’ve never seen Mona Hatoum’s performance Roadworks and am determined not to. The black and white photograph of bare feet dragging a pair of Doctor Marten’s boots on a rough pavement speaks so well for itself that I’m sure that viewing the performance would spoil everything I’ve projected onto it: the discomfort and claustrophobia associated to having to walk dragging your boots behind your feet, the idea that we are all lumbered with another version of our own selves or the frustration of being limited and held back by the very thing that should be helping me go forward, are such amazing metaphors that I’m afraid to lose them, swept away by the real intention of the performance.

In a way this in itself sums up the way performance art has evolved from the experience to the document, specially the photograph, which though originally intended to keep the performance alive ends up taking on a life of its own and transcending it.

I quoted some of Mona Hatoums’s ideas on performance art in a previous post.

 

 

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Mona Hatoum, Roadworks, 1985. Image: www.fundacion.telefonica.com

 

 

Nunca he visto la performance de Mona Hatoum titulada Roadworks y no pienso hacerlo. La fotografía en blanco y negro de unos pies arrastrando unas botas Doctor Marten sobre un áspero pavimento dice tanto por sí sola que estoy seguro de que ver la performance estropearía todas las ideas que he proyectado sobre ella: la incomodidad y la claustrofobia que se asocian a tener que andar arrastrando las botas con los pies, la idea de que todos cargamos con otra versión de nuestra propia persona o la frustración de ser limitado e impedido justo por aquello que debería ayudarme a avanzar, son metáforas tan increíbles que temo perderlas, barridas por la intención real de la performance.

En cierto modo esto en sí mismo sirve de ilustración de la manera en que el arte de la performance ha evolucionado de la experiencia directa al documento, sobre todo el fotográfico, que a pesar de partir de la intención de mantener con vida a la performance, acaba adquiriendo vida propia y trascendiéndola.

Cité algunas ideas de Mona Hatoum sobre performance en una entrada anterior.