I’ve been a fan of The Who since I was 12 or 13 years old, when my best friend at the time came back from his holidays with a copy of Quadrophenia for me as a gift, because I had told him I wanted to be a Mod. I had never heard anything by them before; in my house it was the ELO, Christopher Cross and The Police, or The Buzzcocks, The Sex Pistols and David Bowie, depending on which of my brothers or sisters bedroom you visited.

I didn’t really take to it at first but decided to persevere because this was what Mods listened to. The drum playing was unlike anything I’d heard before. The drummer -the ineffable Keith Moon- didn’t waste his talent and energy marking a simple beat like all the others (bum-tittie-bum-tittie… my – also ineffable- guitar teacher used to call it), he would spend more time going walkabout from the beat than with it, apparently making it up as went along.

Years later I discovered the painting of Albert Oehlen, as I wrote about in another post, and immediately related it to punk music in its anarchic energy. But there has always been something familiar for me about these paintings, as if I already knew them in a different form…

A couple of weeks back I was getting my paintings and sculptures ready for delivery to my new exhibition to the sound of The Who‘s Who’s Next album, and as Keith Moon’s drumming rolled away almost independently from the rest of the music, but somehow magically coming together with it and making it work, I visualised one of Oehlen’s best abstracts.

That was it. The familiarity, Oehlen paints like Moon plays the drums, they both share a natural talent that allows them to make their art with total disregard for rules of any kind and have it all magically come together.

 

 

 

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 Keith Moon in action with The Who. Image: www.lastfm.es

 

 

Soy fan de The Who desde que tenía 12 o 13 años, cuando mi mejor amigo del momento volvió de sus vacaciones con un ejemplar de Quadrophenia como regalo para mí, por que yo le había dicho que quería ser un Mod. Nunca había escuchado nada de ellos antes; en mi casa era la ELO, Christopher Cross y The Police, o The Buzzcocks, Sex Pistols y David Bowie, según en cual de las habitaciones de mis hermanos y hermanas entrases.

Al principio no me gustaba especialmente pero decidí perseverar por que eso era lo que escuchaban los Mods. La manera de tocar la batería era diferente de todo lo que había escuchado anteriormente. El baterista – el inefable Keith Moon- no malgastaba su talento y energía marcando un sencillo tiempo como hacían los demás, sino que pasaba más tiempo dando un paseo fuera del tiempo que marcándolo, aparentemente inventándoselo sobre la marcha.

Años después descubrí la pintura de Albert Oehlen, como comenté en otra entrada, e inmediatamente la relacioné con la música punk por su anárquica energía. Pero siempre ha habido para mi algo familiar en esas pinturas, como si ya las conociera en otra forma…

Hace un par de semanas estaba preparando mis obras para ser transportadas a la exposición al son del álbum Who’s Next de The Who, y según la batería de Keith Moon tronaba y rodaba de manera casi independiente del resto de la música, pero a la vez cohesionándola y haciendo que funcione, visualicé uno de los mejores abstractos de Oehlen.

Era eso. La familiaridad, Oehlen pinta como Moon toca la batería, ambos comparten un talento natural que les permite hacer su arte con total desdeño de cualquier tipo de reglas y lograr que todo encaje mágicamente.

 

 

 

 

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Albert Oehlen abstract. Image: www.artnews.org

 

 

 

 

Check out Keith Moon’s drumming I won’t Get Fooled Again with The Who in this video: