Circa 2003 AD:

 

 “One of your paintings has been sold over the internet”

“What kind of collector would buy a painting he’s seen only on a computer screen?”

“You’d be surprised, it’s becoming quite common… ”

“Henry VIII married Anne of Cleves after seeing her in a portrait and then rejected her when she arrived… it won’t work!”

“Thanks for the History lesson but it already is working!”

 

I was wrong and my at the time gallerist was right; paintings are now sold every day to people who have chosen them through photographs on screen, judging them without being able to have any feel of their scale, texture or many other of the aspects that make the plastic arts what they are. The discovery of photography must be the single most traumatic event ever to happen to the art of painting, with the current proliferation of photographed paintings on the internet being it’s latest episode.

 I don’t doubt for a minute that this is having an influence on the paintings themselves that are being produced today, and is one the key factors that have made today’s painting the way it is. Much of the richness and subtlety that is intrinsic to the language and poetic of painting risks being lost forever because it can’t be transmitted via the internet, with new painters born into a world with internet believing it to be painting’s natural viewing platform, and therefore painting for the internet.

 What kind of perception of painting is this going to lead us to? Agnes Martin’s paintings are unintelligible pictorial gibberish when seen on photograph, yet breathtaking in the flesh, but those of Neo Rauch or Daniel Richter come over fantastically on screen. Does this make them better artists? Not in my opinion, but I sometimes get the feeling I belong to a shrinking minority.

 

 

 

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Hans Holbein, Anne of Cleves, 1539. Image: www.wikipedia.com

Henry VIII accepted to marry Anne of Cleves after seeing her in this portrait by Holbein but rejected her when he saw her in the flesh / Enrique VIII aceptó casarse con Ana de Cleves tras verla en este retrato de Holbein pero la rechazó cuando la vio en la carne.

 

 

 

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Agnes Martin, I Love the Whole World, 1999. Image: www.tate.org.uk

Agnes Martin’s paintings are almost unintelligible on photograph / Las pinturas de Agnes Martin son casi ininteligibles en fotografía.

 

 

 

Circa 2003 AD:

 

 “Una de tus pinturas se ha vendido por internet”

“¿Qué tipo de coleccionista compra una pintura que ha visto sólo en la pantalla de un ordenador?”

“Te sorprendería, se está volviendo bastante común…”

“Enrique VIII se casó con Ana de Cleves después de verla en un retrato y la rechazó cuando llegó… ¡no funcionará!”

“Gracias por la clase de Historia pero ¡Ya está funcionando!”

 

Yo estaba equivocado y mi entonces galerista estaba en lo cierto; ahora se venden pinturas todos los días a personas que las han elegido mediante fotografías que han visto en pantalla, juzgándolas sin poder sentir lo que transmite su escala, su textura ni muchas características más que hacen que las artes plásticas sean lo que son. El descubrimiento de la fotografía debe ser el evento más traumático que haya sucedido jamás al arte de la pintura, y la actual proliferación de pinturas fotografiadas en internet su más reciente episodio.

 No me cabe la más mínima duda de que esto tiene influencia sobre la pintura que se está produciendo hoy, y que es uno de los factores clave que hacen que la pintura de hoy sea como es. Gran parte de la riqueza y la sutileza que es intrínseca al lenguaje y la poética de la pintura está en riesgo de ser perdida para siempre por no poder transmitirse en internet, con nuevos pintores nacidos en un mundo con internet bajo la creencia de que es la plataforma natural para el visionado de la pintura y en consecuencia pintando para internet.

 ¿A qué tipo de percepción de la pintura nos va a llevar esto? Las pinturas de Agnes Martin son ininteligibles balbuceos pictóricos cuando se ven fotografiadas, pero cortan la respiración cuando se ven en la carne. Sin embargo las pinturas de Neo Rauch o Daniel Richter se ven fantásticas en pantalla. ¿Significa esto que sean mejores artistas? En mi opinión no, pero a veces siento como que formo parte de una minoría menguante.