Olivier Messiaen. Photo: www.wikipedia.org

Olivier Messiaen. Image: www.wikipedia.org

 

 

Olivier Messiaen was a devout Catholic who for sixty years played the organ at the Sainte-Trinité Church in Paris and who loved birds and their songs to the point of often referring to himself as an ornithologist rather than a musician. He was also one of the most original and radical composers of the twentieth century.

Legend has it that Sainte-Trinité parishioners had become so used to Messiaen merging his latest musical experiments into the church hymns, that they would stand and respectfully listen in silence to what can in no way be described as easy-listening for unending periods of time.

I have been wanting to do a project based on Messiaen’s music for some years, and after some unsuccessful attempts at his compositions based on birdsongs, it seems I’m finally going ahead with Des canyons aux étoiles (From the Canyons to the Stars), an ambitious musical achievement I discovered by recommendation from Alex Ross in his book The Rest is Noise, and that Messiaen created after a visit to Bryce Canyon in Utah in 1972.

I’ve been experimenting with the imagery that comes to my head with this music and working on creating an appropriate visual language, and am now at the exciting point where things begin to take shape, not only in my mind but also in the studio.



MENTIONED BOOK: The Rest Is Noise, Listening to the Twentieth Century, is a bestselling and very recommendable book  for anyone with an interest in contemporary music by Alex Ross, which you can order a copy of here or download for Kindle here.

MENTIONED MUSIC: Des canyons aux étoiles, Olivier Messian’s music inspired by the landscapes of the American West, can be ordered on CD here (with a David Hockney painting on the cover).



Olivier Messiaen taking notes at the Grand Canyon. Photo: www.musicweb-international.com

Olivier Messiaen taking notes at the Grand Canyon. Image: www.musicweb-international.com

 

 

Olivier Messiaen era un devoto católico que durante sesenta años tocó el órgano en la Iglesia de la Sainte-Trinité de París, y que amaba a los pájaros y sus canciones hasta el punto de referirse a menudo a sí mismo como ornitólogo en vez de como músico. También fue uno de los compositores más originales y radicales del siglo veinte.

Cuenta la leyenda que los parroquianos de Sainte-Trinité estaban tan acostumbrados a que Messiaen fundiera sus últimos experimentos musicales con los himnos de las misas, que permanecían en respetuoso silencio escuchando lo que de ninguna manera se puede definir como easy-listening durante interminables periodos de tiempo.

Hace algunos años que quiero realizar un proyecto basado en la música de Messiaen, y después de algunos intentos fallidos de trabajar sobre sus composiciones a partir de cantos de pájaros, parece que voy para delante con Des canyons aux étoiles (De los cañones a las estrellas), un ambicioso logro musical que descubrí por recomendación de Alex Ross en su libro El ruido eterno, y que fue creado por Messiaen tras una visita a Bryce Canyon en Utah en 1972.

He estado experimentando con la imaginería que me viene a la cabeza con esta música y trabajando en crear un lenguaje plástico apropiado, y ahora estoy en el emocionante punto en el que las cosas empiezan a tomar forma, no sólo en mi cabeza sino también en el estudio.

 

 

Bryce Canyons in Utah. Image: www.amusingplanet.com

Bryce Canyons in Utah. Image: www.amusingplanet.com