Thirteen years ago exactly I was in the last days of my masters degree in London. One of my course colleagues and I had a joint exhibition project we were trying to find a venue for and were on the phone to a guy in charge of a space we were interested in. My friend was speaking to the guy and I had my ear close to the speaker. The conversation was going like this:

 

“…Sounds like an interesting concept for an exhibition”

“Thank you”

“Would it include any two dimensional work?”

“Errr … yes it would”

“Oh! I’m sorry but we decided only last week not to programme any exhibitions of two dimensional work in future… unless it’s photography”

“You mean you won’t accept paintings”

“That’s right”

“Why not?”

“Well we just don’t think there’s any point in painting exhibitions any more…”

 

I swear this is true, and this genius was far from alone. Around the turn of the century nobody had anything good to say about painting or painters and nobody wanted to tar their name hosting a painting exhibition… unless those paintings happened to be by Peter Doig. Doig is a strange phenomenon in our time, an artist that everybody, painters and non-painters, artists and non-artists, seems to agree on, and a painter that had the blessing of an art establishment that was naïve enough to believe that a 40.000 year-old activity would come to a stop all of a sudden because it was no longer cool. Things have changed since then but Peter Doig is still doing what he was doing back then; producing the most fascinating paintings.

 

 

 

 

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 Image: www.the-wagnerian.com

 

 

 

Hace justo trece años yo estaba en los últimos días de mi curso de master en Londres. Uno de mis colegas del curso y yo teníamos un proyecto de exposición conjunta para el que estábamos buscando un espacio, y teníamos al teléfono a un tipo que estaba al cargo de un espacio que nos interesaba. Mi amigo estaba hablando con el tipo y yo tenía mi oreja cerca del auricular. La conversación estaba yendo de la siguiente manera:

 

“… parece un concepto interesante para una exposición”

“Gracias”

“¿Incluiría obra en dos dimensiones?”

“estoo… si, la incluiría”

“¡Vaya! Lo siento, decidimos justo la semana pasada no programar más exposiciones con obra de dos dimensiones… a no ser que fuese fotografía”

“¿Quiere decir que no aceptan pinturas?”

“Justo”

“¿Por qué?”

“Bueno, es sólo que ya no creemos que tenga sentido hacer exposiciones de pintura…”

 

Juro que esto es verdad, y este genio estaba lejos de ser el único. En torno al cambio de siglo nadie tenía nada bueno que decir de la pintura o los pintores, y nadie quería ensuciar su nombre dando cobijo a una exposición de pintura… a no ser que se tratara de pinturas de Peter Doig. Doig es un fenómeno extraño en nuestro tiempo, un artista en torno al que todo el mundo, pintores y no pintores, artistas y no artistas, parece ponerse de acuerdo; y un pintor que contaba con la bendición de un mundo del arte tan ingenuo que pensaba que una actividad con 40.000 años de trayectoria se iba a detener de pronto por que ya no era ‘cool’. Las cosas han cambiado desde entonces pero Peter Doig sigue haciendo lo que hacía entonces, producir las pinturas más fascinantes.

 

 

 

 

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Peter Doig, “The Architect’s home in the Ravine”, 1991. Image: www.allartnews.com

 

 

 

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Peter Doig, “Bellevarde” 1995. Image: www.allartnews.com

 

 

 

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Peter Doig, “Night Fishing”, 1993. Image: www.artsorigin.com