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Agnes Martin portrait by Charles R. Rushton. Image: www.slowmuse.com

 

 

The ever growing mythification of the personalities of artists like Picasso, Pollock or Bourgeois can sometimes become annoying and even counterproductive as it overshadows artistic achievement. Shops in museums dedicated to Picasso, for example, are all geared up to sell personality cult merchandise with little space remaining for anything that can actually help you learn about his art. Though I do have a soft spot for artist’s personalities and like to fantasise about the characters and lives of some of my most admired, specially those who had a more subtle and workaday attitude towards their art.

 

I like to imagine Agnes Martin living with monastic simplicity, rising early and methodically going through all her daily chores and then sitting down before her canvas at the same time every morning in exactly the same position and working for the same duration. Balthus’ life I visualise full of sophisticated ritual almost in a Roman Catholic sense, with his wife Setsuko wearing an impeccable kimono and preparing his colours with elegance and theatrical sense. And Giorgio Morandi returning from his teaching to his shabby apartment, sweaty, exhausted and wearing an ink stained worn out suit; preparing himself some uninteresting food and then sitting down to work on yet another still life with bottles and cups. Millet hanging out with farm labourers and sleeping and living rough, trying to experience and perceive life the way they do…

 

 

 

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Balthus and Setsuko portrait by Bruce Weber. Image: www.rosario3.com

 

 

La creciente mitificación de las personalidades de artistas como Picasso, Pollock o Bourgeois puede a veces ser irritante, e incluso contraproducente según se sobrepone a los logros artísticos. Las tiendas de los museos dedicados a Picasso, por ejemplo, están cada vez más orientadas a vender mercancía de culto a la personalidad, con poco espacio disponible para artículos que puedan contribuir a la comprensión de su obra. Aunque sí tengo debilidad por las personalidades de los artistas y me gusta fantasear sobre el carácter y la vida de algunos de los que más admiro, sobre todo aquellos que tenían una actitud más sutil y trabajadora hacía su arte.

Me gusta imaginar a Agnes Martin viviendo con simplicidad monástica, levantándose temprano y desarrollando todas sus tareas diarias antes de sentarse ante el lienzo a la misma hora cada mañana en exactamente la misma postura y trabajando durante el mismo tiempo. La vida de Balthus la visualizo llena de sofisticado ritual casi en un sentido Católico, con su esposa Setsuko ataviada con un impecable kimono preparando sus colores con elegancia y sentido teatral. Y Giorgio Morandi volviendo de sus clases a su cutre apartamento, sudoroso, exhausto y vistiendo un traje raído y manchado de tinta; preparándose un soso almuerzo para luego sentarse a trabajar en otro bodegón más con botellas y tazas. Millet juntándose con jornaleros y durmiendo a la intemperie para experimentar y percibir la vida a su manera…

 

 

 

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 Giorgio Morandi in his studio. Image: www.urcubic.blogspot.com