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Stuart Pearson Wright, “The Lady who liked to sit in the chair by the front door”

Image:www.stuartpearsonwright.com

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I don’t know why I remembered all this whilst painting in the studio today but I did: in the 1990′s when I was a postgraduate student at the Slade School of Art, one of the guys on my course -whose name I will not reveal but who still owes me thirty pounds- told me that the inside of the mens toilets in the school had not been painted for decades, and that if you looked carefully you could still find graffitied references to some of the successful artists who had been Slade students decades earlier. “Eduardo Paolozzi is a w***er”” (sorry this is a blog for all the family) he swore he had read whilst on the toilet, and “Paula Rego can’t paint” followed by a reply saying “yes I can”.

So I, ever the gullible one, made a point of reading all the writing and looking at all the scribbles and drawings in the toilets, and noticed -apart from having been made a fool of by my ex course mate and debtor- endless references both written and illustrated, to an undergraduate student called Stuart Pearson Wright. I clearly remember making a point of looking out for his work when browsing the undergraduate painting studios. The pictures here give an idea of the kind of work he was doing, which I didn’t find particularly interesting at the time but I was intrigued by the way it obviously really annoyed other young painters. Because of its shameless old fashionedness and eccentricity I can all but suppose.

Pearson Wright went on to win the BP Portrait Award at the National Gallery in London only a few years later, and has become successful as a -somewhat eccentric- portrait painter, but what has stuck in my head for all these years, and has been regurgitated by my memory today is a complex caricature of this artist receiving all sorts of denigrating sexual attentions, drawn with marker pen on the inside of one of the toilet doors, surrounded by endless written comments of which the only inoffensive one read “such is imagination!!”, with an arrow pointing at the drawing. This expression -such is imagination- which I always thought had probably been written by Pearson Wright himself, has stuck with me ever since, jumping to my mind every time I’m actually surprised by an artwork.
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Stuart Pearson Wright, “Hard Hearted Hannah”
Image: www.stuartpearsonwright.com

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No sé por qué me he acordado de todo esto mientras pintaba hoy en el estudio pero lo hice: en los años 90, cuando era estudiante de postgrado en la Slade School of Art, un compañero de curso -cuyo nombre no revelaré pero quien aún me debe treinta libras- me contó que los interiores de los baños de hombres de la escuela no se habían pintado durante décadas, y que si buscaba con atención encontraría pintadas con referencias a algunos de los artistas exitosos que habían sido alumnos de la Slade School décadas atrás. “Eduardo Paolozzi es un c****lo” (lo siento, este es un blog para toda la familia) me juró que había leído mientras estaba sobre el inodoro, y “Paula Rego no sabe pintar” seguido de la respuesta que afirmaba “sí que sé”.

Así que yo, siempre tan crédulo, tuve cuidado de leer todo lo escrito y mirar todos los garabatos y dibujos de los excusados, y me percaté -aparte de que había sido ridiculizado por mi compañero de estudios y deudor- de un sin fin de referencias tanto escritas como ilustradas, a un estudiante de grado llamado Stuart Pearson Wright. Recuerdo claramente cómo hice por fijarme en su trabajo cuando paseaba por los estudios de pregrado. Las imágenes que he puesto aquí dan una idea del tipo de trabajo que estaba haciendo, que no me pareció especialmente interesante en ese momento, pero me intrigaba la manera en que irritaba a otros jóvenes pintores. Debido a su descarado aire pasado de moda y excéntrico, había de suponer.

Pearson Wright ganó en Premio de Retratos BP en la National Gallery de Londres apenas unos años más tarde, y tiene éxito como pintor de retratos un tanto excéntricos, pero lo que ha permanecido en mi cabeza todos estos años, y ha sido regurgitado por mi memoria hoy es una compleja caricatura de este artista recibiendo todo tipo de denigrantes atenciones sexuales, dibujado con rotulador permanente en el interior de una de las puertas de los servicios, rodeado de un sin fin de comentarios escritos de los cuales el único no ofensivo rezaba “such is imagination!” (¡tal es la imaginación!) junto a una flecha que apuntaba al dibujo. Esta expresión -tal es la imaginación- que siempre he pensado había sido escrito por el mismo Pearson Wright ha permanecido conmigo para siempre, viniendo a mi mente siempre que veo una obra de arte que me sorprende.