Some months ago while I was in the early stages of Of Canyons and Stars, my art project that’s just gone on show, I wrote about the implications of the blank canvas, and as I worked on the installation of the exhibition a few days ago, shuffling the paintings and sculptures from one place to another around the gallery trying to find a perfect composition within its white walls, I was thinking about how installing a painting exhibition has become another act of painting in itself, where the immaculate surfaces of the gallery become the canvas and the works of art become its brushstrokes.

The final act in the theatre of contemporary painting isn’t the artist scribbling his signature at the bottom corner, it’s the artist ‘painting’ the gallery walls with his artworks so they can be seen by the public. Installing an exhibition so that its artworks relate intelligently to one another and come together as a single project with a unified message is a bit like those ‘concept albums’ that pretentious rock bands used to do back in the glorious days of LP’s.

Brian O’Doherty was the first to write about the relationship between artworks and gallery spaces in his influential 1976 book Inside the White Cube. The Ideology of the Gallery Space (which you can order a copy of here).

 

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Hace unos meses cuando estaba en la primera fase de Of Canyons and Stars, el proyecto artístico que acabo de inaugurar, escribí sobre las implicaciones del lienzo en blanco, y según trabajaba en la instalación de la exposición hace unos días, llevando las pinturas y esculturas de un lado para otro de la galería intentando encontrar una composición perfecta dentro de sus muros blancos, pensaba en el modo en que la instalación de una exposición de pinturas se ha convertido en otro acto de la pintura en sí misma, donde las superficies inmaculadas de la galería se convierten en el lienzo y las obras de arte en sus pinceladas.

El acto final del teatro de la pintura contemporánea no es el artista plasmando su firma en la esquina inferior derecha, es el artista ‘pintando’ los muros de la galería con sus obras de arte para que puedan ser vistas por el público. Instalar una exposición para que las obras se relacionen entre sí de manera inteligente y formar una unidad con un único mensaje es un poco como esos ‘álbumes de concepto’ que hacían las bandas de rock con pretensiones en los gloriosos tiempos de los LP’s.

El primero en escribir sobre la relación entre las obras de arte y el espacio de la galería fue Brian O’Doherty en su influyente libro de 1976 Inside the White Cube. The Ideology of the Gallery Space (que se puede encargar – en inglés – aquí).

 

 

 

canyons and stars installation
simon zabell in progress
installing canyons and stars
zabell sculpture
zabell painting
zabell work in progress gallery

Installation process of my exhibition Of Canyons and Stars
Proceso de instalación de mi exposición Of Canyons and Stars
Galería Alarcón Criado, Seville (Spain)
Photos: Simon Zabell